VIDEÓ CSATORNÁNK - ONLINE KÉPZÉS Vitorlás iskola, vitorlás tanfolyam - a vitorlás oktatás - távoktatásos tanfolyam formájába

Rádiós képesítés


Tanfolyam és vizsga

egy nap alatt

 


Tematika

 

  • A GMDSS (Global Maritime Distress Safety System) rendszerének ismertetése az IYT (International Yacht Training) tematika szerint.
  • NAVTEX, SART, EPIRB, AIS, INMARSAT és COSPASS-SARSAT rendszerek és azok működésének  ismertetése.
  • Routine, Safety, Urgency, valamint Distress üzenetek szabályos küldésének gyakorlása párokban.
  • Valódi VHF DSC rádióval történő üzenetek küldése, nyugtázása, elemzése párokban
  • Írásbeli és gyakorlati vizsga a nap végén.

 


Kinek ajánljuk

 

  • Azoknak, akiknek nincs az A1-es körzetre érvényes VHF-SRC rádiós képesítése.
  • Azoknak, akik a KAV szerinti kedvtelési célú III. osztályú tengeri kishajó-vezetői vizsga megszerzésére készülnek.(Megj. KAV vizsgára bocsátás egyik feltétele az VHF-SRC rádiós képesítés megléte).
  • Azoknak, akiknek lejárt a ROC- vagy SRC- vizsgájának az érvényessége.
  • Azoknak, akik rendelkeznek a Horvát „B” és/vagy „C” vizsgával, de valóságban is  szeretnének megtanulni rádiózni.
  • Azoknak akiknek kihívást jelent az angol nyelv, de szeretnék elsajátítani a „rádiós angol”-t 

 

Tengeri képesítés

 

TÁJÉKOZTATÓ

KEDVTELÉSI CÉLÚ IV. OSZTÁLYÚ TENGERI VITORLÁS ÉS KISGÉPHAJÓ-VEZETŐ ENGEDÉLY

 

Meglévő Belvízi Kedvtelési vitorlás-motoros kishajóvezetői engedélyhez, kiegészítő vizsgával, tengeri képesítést lehet szerezni, melyet nemzetközileg elfogadnak.

 

A kedvtelési célú IV. osztályú tengeri kisgéphajó-vezetői képesítés tengeren, a parttól 3 tengeri mérföld távolságon belül, vagy belvízen közlekedő kisgéphajó kedvtelési célból történő vezetésére jogosít. A tengeri kisgéphajó teljes hossza a 24 métert, a belvízi kisgéphajó teljes hossza a 20 métert nem érheti el, utas befogadó képessége legfeljebb 12 fő lehet.

Vizsgatárgy: Kedvtelési célú IV. osztályú tengeri kishajó vezető kiegészítő vizsga.


Tanfolyami díj: 66.000 HUF

 

A vizsgára bocsátás és a képesítés megszerzésének feltételei

  • Betöltött 18. életév,
  • belvízi kedvtelési célú kisgéphajó-vezetői képesítés megléte,
  • tengerész-orvosi vizsgálatokra jogosult orvos vagy a gépjármű-vezetői egészségi alkalmasság vizsgálatára jogosult orvos által kiállított egészségi alkalmasságot bizonyító igazolás bemutatása,
  • a vizsgadíj befizetésének igazolása,
  • hajózási hatóság által jóváhagyott képzőszerv által szervezett elméleti felkészítő tanfolyamon való részvétel igazolása.

Már meglévő kedvtelési célú IV. osztályú tengeri vitorlás kishajó vezető képesítés és belvízi kisgéphajó vezető képesítés esetén, a kedvtelési célú IV. osztályú tengeri kisgéphajó-vezető képesítés nyilvántartásba vétele és kiállítása kérelmezhető.

A vizsgajelentkezés módja

·       Vizsgára jelentkezni legalább 5 munkanappal a kijelölt vizsgaidőpont előtt a szükséges dokumentumoknak a Vizsgaközpontnál történő leadásával lehet.
Kedvtelési célú vizsgára az e-Hivatalon keresztül lehet jelentkezni.

A Közlekedési és Alkalmassági vizsgaközpont elérhetőségei, információs oldala:

·        https://vizsgakozpont.hu/hajozas/kisgephajo-vezetoi-kepesites-iv

·        https://vizsgakozpont.hu/hajozas/vitorlas-kishajo-vezetoi-kepesites-iv

·        https://vizsgaközpont.hu/hajozas/kedvtelesi-celu-hajosok-okmanyai-belvizi-tengeri

 

Vizsgadíjak/díjtáblázat

 

Vizsgadíj: 10.000 HUF

Okmánykiállítási díj: 14.800 HUF

 

TANFOLYAMI TÁJÉKOZTATÓ

 

·       Tanfolyamunk a meglévő alaptudásodra építkezik, mivel a kiegészítő tengeri képesítés előfeltétele a belvízi képesítés. Mivel a magyar belvízi felkészítő rendszer magas tudásszintet biztosít, a kiegészítő tengeri tanfolyam nagyon egyszerű.

 

·       A belvízi vizsgához hasonlóan egy tesztlapot kell kitölteni a vizsgázónak, melyen 20 kérdést talál. 75%-os helyes kitöltéssel, már meg is van a képesítés. A kérdésbank melyből rövid időn belül fel lehet készülni, 155 kérdést foglal magába.

 

·       Tanfolyamunk egy napos kötelező tantermi oktatás, mely 6 órát jelent. Arra is lesz lehetőséged, hogy 2 napban eloszd a tanfolyamunk kötelező 6 óráját, ha úgy van rá időd. Biztosítunk a képzéshez telefonos/internetes konzultációt is, maximum 2 órában.

 

·       A (155-ös) kérdésbankot minden tanuló megkapja, otthon a kanapén megtanulhatja a válaszokat, mivel a kérdésbank tartalmazza a helyes válaszokat is, melyeket meg is jelöl. Igazából a kanapén tanulással könnyen sikeres vizsgát lehet tenni, DE ne felejtsük el, hogy a tengeren nagy szükség lesz a térképismeretre és a navigációs alapismeretekre.

 

·       A 6 órás személyes találkozón főleg ezeket az anyagokat vesszük át, és gyakoroljuk be, térképeken a megfelelő eszközökkel. Minden résztvevő kap tőlünk egy 75 oldalas jegyzetet is, melyben több is van, mint amit elsőre el lehetne sajátítani. De hát aki tengeri vizsgát szeretne, tudatában kell, hogy legyen ez már a második lépés, ahol szintén szükséges az ismeret anyag. Legyen az is a kezetekben és elő lehet venni, ha szükséges.

 

·       Közlekedési ismeretek: Colreg, tengeri hajóút kitűzések, bója jelzések, tengeri meteorológia

Kishajó üzemeltetési ismeretek: VHF rádió, GMDSS, elektronikus vészjelzés, AIS:

Navigációs és térképészeti alapismeretek: Navigáció, térképismeret, térképjelek, mágnesesség, horgonyzás, vízből mentés:

Konzultációs óraszámok: 2 óra mely szabadon felhasználható

·       Az elméleti órák időtartama: 60 perc. Amennyiben a hallgató hiányzik az órákról, akkor annak pótlásáról külön térítés ellenében ( elmélet: 2000 Ft/óra) az iskolával egyeztetett időpontban van lehetőség. A hallgatók a vizsgakérdésekről az Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont honlapján (www.kavk.hu) tudnak tájékozódni. A keresett menüpont(ok) megtalálásában oktatóink természetesen segítséget nyújtanak. A sikeres vizsgát követően a képesítő okmányt a Hajózási hatóság állítja ki.

·       Minden tanulónak szüksége van alapfokú internetes és számítógépes ismeretekre, hogy hatékonyan elsajátíthassa a kötelező tudásanyagot.

 

·       Vizsgahelyszínek: Budapest, Mohács, Siófok, Szeged, Miskolc, Győr

 

Sikeres vizsgát és biztonságos vezetést kíván: Stricz Tamás iskolavezető

Tel.: 06-30-6-389-369           

www.masodikhullam.hu

VITORLÁS TÚRA A BALATON KÖRÜL 2024

 

 

A program szól azoknak, akik kipróbálnák magukat és friss tudásukat egy minden vitorlázót próbára tévő kalandban. A 3 napos program keretén belül, cél a Balaton megkerülése, azaz közel 200 km lehajózása. A hajót a résztvevők maguk irányítják, közös konszenzussal határozzák meg az útvonalat, kiosztják egymás között a feladatokat, így egy csapatként együtt dolgozva szerezhetik meg a valódi hajós tapasztalatokat, melyet a későbbiekben önállóan is használhatnak, ha majd a saját csapatukat vezetik. Szerintünk ez az egyik legfontosabb hozzáállás egy vitorlás túra alkalmával. A résztvevők számát egy túra alkalmával 2-6 főben mini-és maximalizáltuk, a kellő gyakorlat megszerzése érdekében. A Balaton segíti elmélyíteni a tapasztalati tudásanyagot. A csapat vezetője, mint szakmai vezető vesz részt a túrán, vállalja a teljes felelősséget és segíti a csapat sikeres tókerülését. 

A túra főbb elemei, melyekre hangsúlyt helyezünk: minden ami a hajózáshoz kell, navigáció, helyismeret bővítése, kikötési gyakorlatok, csapatmunka....



Összegezve a túra során 27 órát vitorlázunk. A program a túra közben változni fog, mivel alkalmazkodnunk kell majd az időjárás változásához. A túrák hétköznap kedden indulnak reggel 09:00-kor és csütörtök du 16:00-ig tartanak, hétvégén péntek reggel 09:00-kor indulnak és vasárnap 16:00-kor fejeződnek be. 

 


Az árak tartalmazzák a hajó bérleti díját, a túravezető napidíját és az ivóvízkészletet.

Az árváltozás jogát fenntartjuk.

 


 

 

Az árak tartalmazzák a hajó bérleti díját, a túravezető napidíját és az ivóvízkészletet.

Speciális esetekben, egyedi időpontokban is lehetséges a túra, korlátozott számban.

Viharos idő esetén a túrák időpontja változhat, a biztonsági szempontokat szem előtt kell tartanunk.

 

 

Hajós csomók, kötések, kötélmunkák

"Amint a vitorlázó szert tesz élete első hajójára, rájön, hogy használata bensőséges és személyes kapcsolatot igényel a kötelekkel." Hervey Garret Smith, The Arts of the Sailor (1953)


A kötelek és az első csomók, amelyek kifejezetten a hajózást segítették a történelem előtti időkből maradtak ránk. Az alant látható 9 csomót minden vitorlázónak illene tudni és talán ennél többet is. Az biztos, hogy a Sport és Kedvtelési Kishajóvezetői Jogosítvány megszerzéséhez elengedhetetlen tudnivaló a hajós vizsgán ezen csomók ismerete.

  

 

Hasznos tudnivalók

 

Vitorlástanfolyamok, vitorlásiskolák

Akkreditált vitorlásiskola.

Tessék rákérdezni: mi a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) / Közlekedési Felügyelet által kiadott regisztrációs száma a cégnek? Persze egy profi vitorlásiskola esetében ezt már a honlapon, vagy a reklámanyagokon is szerepeltetik; véleményem szerint, akik erre nem képesek, azokra nem is érdemes időt pazarolni.

Ha nincs akkreditáció, akkor nincs vizsga sem, mert csak olyan vizsga-jelentkezéseket fogadnak el, amelyek esetében a jelentkező akkreditált tanfolyamon vett részt. Vannak olyan vállalkozások is, akik megörökölték az akkreditációt autós iskolát működtető múltjukból... Attól, hogy ezerhétszázötvenszeres olimpiai szuperbajnok "kapitányok" tucatjai oktatnak, még nem akkreditált a tanfolyam. Az akkreditálás pénzbe kerül, hiszen költségekkel is járja minősítés megszerzése és mivel ilyesmire nem igazán akaródzik áldozni a cégeknek, ezért itt ki is esik az aspiránsok kétharmada. A cégeknek, vagyis helyből legális, tapasztalt, megfelelő szakmai háttérrel rendelkező vállalkozásnak kell állni a háttérben (ezen a ponton elvérzik a maradék aspiránsoknak legalább a fele). A maradékból lehet válogatni, mert ők gondolják komolyan.

 

A vitorlásoktatás szervezése

A másik gyakori hiba, hogy a vitorlástanfolyamot nem a gyakorlati oktatással szoros kapcsolatban tartják (pl. az elmélet Budapesten a gyakorlat a Balatonnál - nem röhögni!). Ez akár "praktikusan" is hangozhat, de valójában többet árt, mint használ. Ezekben az esetekben a tanulás menete sokkal nehézkesebb, hiszen nem tudják a tanulók az elméletet azonnal a gyakorlatba átültetni - szerintem ez az oktatóknak sajnos nem is célja -, úgy kényszerülnek tanulni, hogy csak a puszta memóriájukra hagyatkozhatnak, nem párosul gyakorlati cselekvés az elmélet mellé. Ez nem hallgató barát és főleg nem praktikus megoldás.

Gondoljanak bele, több könyvnyi anyagra kellene emlékezni, amikor eljön a gyakorlat ideje, persze ez senkinek sem megy, így még egyszer át kell venni szinte minden elméletet. Ennek azok még örülnek is, akik egyébként sem tanultak semmit, de ha jobban belegondolnak, akkor rájönnek, hogy a gyakorlat alatt ismét elméletet tanulnak - még egyszer fizetnek ugyanazért a szolgáltatásért, ráadásul kevesebb idejük marad a valódi gyakorlásra.

Válasszanak inkább olyan vitorlás-tanfolyamokat, ahol az elmélet és a gyakorlat oktatása ugyanott, párhuzamosan történik, mert így valóban olyan tudással rendelkeznek majd, hogy családjukat is biztonságosan el merik vinni egy hosszabb túrára, bátran bérelnek vitorlást. Egy ilyen oktatás általában egy hét, vagy két hosszú hétvége. A hallgatók érdekeit szem előtt tartó szakértők azt mondják, hogy az egy hetes kurzus előnyösebb, mert ebben az esetben még az a pár nap sem zökkenti ki a kadétot, ami két hétvége között eltelik. Ennyit mindenki, aki szeretne valóban jól vitorlázni és szeretné élvezni a vitorlázást, rá tud szánni a tanfolyamra.

 

Vitorláshajó bérlés, vitorláskölcsönzés alkalmával bérlőként mire érdemes még figyelni?

Családdal történő vitorlázás a Balatonon

Természetesen a vitorlázás családi időtöltés, vitorlásbérlés alkalmával a vitorláshajó kiválasztásánál figyelembe kell venni a család által támasztott követelményeket is. A néhány éves csemeték eljátszadoznak a vitorlás hajón, a nagyobbacska gyerekek viszont a tapasztalatok szerint elunják magukat néhány óra után, így érdemes a balatoni vitorlázás élményét sűrűbben megszakítani kikötésekkel, fürdőzéssel. A balatoni kikötők gyűjtőoldalát a www balatonikikotok pont hu oldalon találhatják meg. Fürdőzéskor ügyeljenek a biztonságra, figyeljék a viharjelzést is! A vitorláshajó kötelező tartozéka a befogadóképességnek megfelelő számú mentőmellény is, azonban a családi vitorlázás alkalmával jelezni kell, hogy gyermekek is a fedélzetre lépnek, mert nekik kisebb méretű mentőmellényt kell kérni; ez nem mindig van alapban a vitorlás hajón. A kisgyerekek általában jól bírják a hullámzást (még élvezik is), de figyeljünk oda, nem lesznek-e "tengeri" betegek a vitorláson? Tudnunk kell azt is, hogy a kisgyermekek előszeretettel rajzolgatnak, ha ezt a vitorlás hajó deckjére teszik a takarítás költsége bizony minket terhel.

Hogy kapjuk vissza a teljes kauciót?

Avagy, hogyan kerüljük el a károkozást a vitorlás hajón? A vitorlázás veszélyes üzem, sajnos keletkezhetnek károk a vitorlás hajón, és bizony-bizony vitorlásbérlés esetén többnyire ezért nem a tulajdonos - az üzemeltető cég -, hanem a bérlő a felelős. Ezeknek az esetlegesen okozott károknak a fedezetére szolgál a kaució. Van ahol a bérelt vitorláshajó biztosításának az önrésze a díj, átlagosan egy túravitorlásnál a kaució kb. 100000.- forintnak megfelelő összeg lehet. Azért bérlőként azt tartsuk szem előtt, hogy a biztosítás olyan károkra nem igazán terjed ki, amik általában tényleg előfordulnak, illetve a bérlő hibájából következnek be... a biztosítás a "klasszikus" káreseményekre vonatkozik: villámcsapás, árvíz :))), stb. (az alant tárgyalt esetek tehát zsebből fizetendők).

Az egyik leggyakoribb kár a vitorla szakadás: ezt szélbeállással, lobogtatott, zászlózó vitorlázattal lehet előidézni; ennek elkerülését a vitorlás oktatás keretében megtanítják a kadétoknak - ügyeljenek rá, mert a vitorla drága dolog! 

A másik gyakori káresemény a vitorlás kikötése közbeni ütközések, koccanások által keletkezett sérülések csoportja. Gyakran sérül az orr, vagy a kormánylapát; ha nem sietünk, kapkodunk, vagy ha kikötéskor segítséget kérünk a vitorlástársaktól úgy nagyrészt elkerülhetjük ezeket. Zsúfolt helyen, ha kikötéskor buffert akasztunk a farhoz, vagy az orrhoz, akkor kisebb valószínűséggel tudunk nagy kárt okozni más hajóban. Továbbá, ha nem vagyunk elég óvatosak, simán sikerül feltekerni valamelyik vitorlás kötelet a hajócsavarra, hát az sem egy népünnepély.

Családunk specialitása az előző kikötőben felejtett Hajólevél, és ugye viszonylag gyakran, nem csak vitorláskölcsönzés kapcsán fordulhat elő az, hogy elveszítjük a horgonyt; még a profik is elhagyják néha...

Sokkal mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk, ha a bérelt vitorláshajó tartályába rossz üzemanyagot tankolunk. A leürítés, tisztítás és a szükséges szerelés kényszerleállást, sok munkaórás - akár több napos - javítást is igényelhet, ennek költsége pedig borsos lehet. Még kritikusabb a helyzet, ha nem vesszük azonnal észre a tévedést, és úgy elindítjuk a motort, akkor súlyosan károsodhat maga a motor is! Tankolás előtt bizonyosodjanak meg arról, hogy benzines vagy gázolajjal működő-e a motor, ami a bérelt vitorlás hajóban van...

A vitorlás átvétele - Mi van a hajóban?

A vitorlás hajó átvételekor járjanak el úgy, mintha a sajátjukat vennék vissza. Persze, könnyű ezt mondani, főleg, ha az első vitorlás bérlés alkalmával kéne ezt megtenni, de íme egy-két jó tanács: kérjék el a leltárjegyzéket [ilyen valószínű lesz, mert ezt illik aláírni] és tételesen menjenek rajta végig. Ha valamiért nem lenne, nézzék át a hajó bérleti szerződést, hátha abban van felsorolás - ha valami hiányzik kérjék el, vagy jegyzőkönyvezzék. Amennyiben egyik lista sincs, akkor azt kell megnézni, nincs-e valami kitétel a szerződésben, hogy a "vitorlás hajót hiánytalan felszereléssel, sérülésmentes állapotban átvettem", mert akkor azt úgy nem szabad aláírni. Egyik ismerősünk - bár félti az esőerdőket - de mindig hozott magával egy "Nyilatkozatot", miszerint bérbeadó nem tudta rendelkezésre bocsátani a tartozékok listáját és lemond a visszavételi leltárról. Rögtön lett lista; néha kézzel írt ad-hoc jellegű, de megvolt, mire kell vigyázni. A XXI-ik században minden mobiltelefonon van kamera: vegyük fel az átadás-átvételt [is] videóra, ha úgy gondoljuk, ezzel segítünk magunknak. A mobilhoz viszont vigyünk vízhatlan, lebegő tokot - a halak egyébként is utálnak telefonálni.

Nem biztos, hogy mindenki mindenről tudja, mire jó a hajón, vagy, hogy miként működik: kérdezzük meg bátran! A mai vitorlások már olyan felszereltségűek, hogy még a tulaj se mindig tudja mi, mire jó a hajón :), hát akkor honnan tudnánk mi, akik csak pár napot töltünk együtt. A fentiek alapján a hajóátvétel nem 5 perc, ezt tervezzék be!

Néhány jellemző hiányzó tétel a vitorlás leltárból [a potenciális hiány sorrendjében :)]:

Puffer

Kikötőkötél

Hajólevél (ezt a kikötőkben szoktuk felejteni, mivel le kell adnunk)

Térkép, Pilot könyv az fogyóeszköz :)

Csákja

Ködkürt levegő

Horgonyok (általában kettő, kötéllel/lánccal, megfelelő súlyban)

Mentőmellények (ugye kisgyerekeknek külön méretben)

Étkezőkészlet, poharak, tányérok

(Nagy)vitorla takaró zippzár (ha olyan)

Vitorlák; sértetlenül - hát nem szokás / nem praktikus kicsomagolni az összeset... [ezért, ha baki van, megint jó a mobiltelefon kamera]

Kormánylapát (ha ellenőrizhető)

Akkumulátorok

Világítás ellenőrzése - hadenem akkor a vizirendőröknek fizethetünk.

 

No persze, mi bérlők is elő tudunk adni egyet s mást, ugye arról itt volt szó: károk a hajón.

A balatoni vitorlázás gyakorlata alkalmi bérlőknek: távolságok, haladás, tervezés 

A balatoni vitorlázás irodalma szerteágazó és megfelelő mélységű, így inkább csak néhány praktikus szempontot ajánlanánk szíves figyelmükbe. Néhány nevezetes balatoni vitorlázási célpont, kikötő egymástól mért hozzávetőleges távolsága légvonalban (vagyis a gyakorlatban ennek többszörösével kalkuláljanak):

Forrás:www.balatonihajozas.hu - BAHART Zrt.

Vitorlás üzemanyag vételezési lehetőségek:

Kikötőben tankolni csak nagyon kevés helyen lehet, de általában a bérbeadók tankolnak - hagyjuk meg nekik ezt az élményt. Ugye motorozni csak a kikötő 300m körzetében szabadna és a kompnál, meg vészhelyzetben...de néha azért hogy-hogynem mégis kell üzemanyag.

Badacsony (Badacsonytomaj) kikötőjénél közvetlenül ott van a benzinkút, de 5-6-700 méter sétával tudunk üzemanyaghoz jutni Révfülöp, Siófok, és esetleg Balatonfüred egyes kikötőiből. Alkalom adtán a kikötőmestert is meg lehet kérdezni, hátha van neki üzemanyaga?

Bérlőként egyébként javasolt kerülni a tankolást, de ha mindenképp muszály, akkor:

ÁLLÓ MOTOR,

LEVETT GYÚJTÁS,

MINDIG IGAZI BENZINES KANNÁT HASZNÁLJANAK,

KIKÖTŐBEN / KIKÖTVE, TANKOLJANAK, ne a hullámokon bukdácsolva, mert akkor jut mindenhova a hajón és persze

NEHOGY DOHÁNYOZZON VALAKI A VITORLÁS HAJÓN TANKOLÁSKOR!!!

VIGYÁZZANAK, mert a nyári melegben gyorsabban párolog a benzin, a benzingőz hamar belobban, de belélegzése is igen veszélyes - ezért kell a szabvány benzines kanna. A FORRÓ KÜLMOTORRA locsogtatott benzin is nagyon veszélyes - ne gondolják, hogy majd Önöknek sikerül beletalálni!! Hagyják kihűlni! Sajnos lehet hallani minden évben balesetekről, tankolás közben kigyulladt hajókról és életüket vesztő kapitányokról...a vitorlás hajó "úgy ég, mint a csillagszóró": 6-8 perc alatt vízvonalig ég - ez nem vicc. Ráadásul a kikötők tűzvédelmi helyzete sem éppen jó, szerintem egyik kikötő sem felel meg a tűzvédelmi előírásoknak. Tűzcsapot pl., láttak már? NAGYON VIGYÁZZANAK: HA LEHET, KERÜLJÉK EL A TANKOLÁST; KÉRJÉK A BÉRBEADÓ SEGÍTSÉGÉT! A gázolajat pedig javaslom, hogy mindig a bérbeadó oldja meg. Borzalmas büdös, ha félrefolyik, vége az élménydús vitorlázásnak...

Látnivalók vitorlással

Egyre több vitorlás bérléssel, vitorláztatással foglalkozó cég kínálatában már fellelhető az élményvitorlázás különleges úticélokkal, a tematikus vitorlástúrák szervezése is. Érdemes átnézni a javasolt útvonalakat, elemezni az ötleteket, miket tartanak a lokálpatrióták érdemleges látnivalónak. Szerencsére az internet korában nem kell látatlanban elvitorlázni valahova, amiről nem biztos, hogy tetszik majd; érdemesebb előre tervezni, eldönteni, hogy mikor, mit szeretnénk megnézni. Csodálatos hely a Balaton, főleg vitorlással.

A vitorlás bérlés helyszíne:

Kikötők: "Ti tudtok aludni?

Hangzott el a kérdés hajnalban a "k+1 csillagos" kikötőben a szomszéd hajóról... Másnap otthagytak mindent: egy szemernyit sem tudtak pihenni, így inkább hazamentek. Önök legyenek előrelátók!

A hajóbérlés alkalmával a többség valószínűsíthetően kikapcsolódási, aktív pihenési szándékkal érkezik a vízpartra. Ezt még az egyszerű szoftverrel szerelt charter cégvezetők is könnyen beláthatnák. Az emberi szervezet viszonylag rosszul tűri a kialvatlanságot, ezért még egy jó tanács: érdemes elkerülni a forgalmas kikötőket. Több cég vitorlás hajóit is lehet pl. Siófokon vagy éppen Balatonfüreden bérelni, ez utóbbi helyen nyáron, főszezonban ill. hétvégéken a központi kikötőkben az éjszakai nyugalom szinte kizárt. A füredi móló és környékének (Silver, BYC) híresen nagy nyüzsgő éjszakai élete a hangoskodó turistákkal például gyakorlatilag lehetetlenné teszi az éjszakai pihenést. A borhetek idején például akkora a tömeg, hogy sétálni se lehet, csak sodródni. Friss tapasztalat: embert próbáló ezen a környéken nyugalomra lelni, ha nem vagyunk elég óvatosak és előrelátóak a kikötő helyszínének megválasztásával. Ha az embernek vannak jó kapcsolatai, be lehet kéretszkedni egy távolabbi kikötőbe persze extra pénzért. Vitorlástársak mesélték: egyik este részegek másztak fel a hajójukra a "zárt" - központi fekvésű - kikötőben... Nappal meg persze fáradt az ember; ésszel válasszunk bázis kikötőt: nézzük meg, hogy hol van a kikötő, ahol a bérelhető hajók vannak! Megfelel-e ez nekünk? Kibírjuk-e alvás nélkül a hétvégét? Vagy van-e szállásunk éjszakára máshol, ahol tudunk aludni? 

Képzeljük el azt a vitorlás tanfolyamot, oktatást, ahol a kadétok - ráadásul akár még extra pénzért - "aludhatnak" akár a hajón is... Milyen friss, kipihent, tudásra szomjazó lehet a csapat hangulata a második naptól, ha ilyen helyen áll a hajó...és higgyék el LÉTEZIK ilyen példa még 2011-ben is!

A vendéghelyek és a kikötők védettsége

Hát igen. A legnagyobb balatoni kikötő hálózat molói, kikötőhelyei sajnos nem optimálisak a vendéghajók számára; más választás azonban nem nagyon van, ha a bérlő nem ismeri a helyszínt, vagy nincsenek ismerősei a célállomáson. Érdemes előre tájékozódni, hogy a célállomás kikötőjében pl. a pillanatnyilag adott időjárási körülmények között egyáltalán ki lehet-e kötni a vendéghelyre!? Persze egyes frekventáltabb matricás kikötőkben a vendéghely(ek) már foglalt(ak), be sem lehet állni: sok a matrica - és szezonban, úgy tűnik, kevés a hely. A vitorlást kiadó cégek nagy része már le is szokott a matrica vásárlásról és a bérlőknek való ajánlgatásáról, mert a bérlő átverésének számít olyan szolgáltatást fizettetni és adni a hajóhoz, amit az gyakorlatilag nem tud kihasználni vagy igénybe venni. Meg, gondolom, minek szponzoráljon egy olyan balatoni mammutcéget, amely nem fejleszti elég gyorsan a szolgáltatásait. Majd, ha lesz hely, lesz matrica is. Előbb a szolgáltatás, aztán a bevétel - hozzá kellene szokni ehhez is...

 
Balatoni vitorlazas