VIDEÓ CSATORNÁNK - ONLINE KÉPZÉS Hasznos tudnivalók

Hasznos tudnivalók

 

Vitorlástanfolyamok, vitorlásiskolák

Akkreditált vitorlásiskola.

Tessék rákérdezni: mi a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) / Közlekedési Felügyelet által kiadott regisztrációs száma a cégnek? Persze egy profi vitorlásiskola esetében ezt már a honlapon, vagy a reklámanyagokon is szerepeltetik; véleményem szerint, akik erre nem képesek, azokra nem is érdemes időt pazarolni.

Ha nincs akkreditáció, akkor nincs vizsga sem, mert csak olyan vizsga-jelentkezéseket fogadnak el, amelyek esetében a jelentkező akkreditált tanfolyamon vett részt. Vannak olyan vállalkozások is, akik megörökölték az akkreditációt autós iskolát működtető múltjukból... Attól, hogy ezerhétszázötvenszeres olimpiai szuperbajnok "kapitányok" tucatjai oktatnak, még nem akkreditált a tanfolyam. Az akkreditálás pénzbe kerül, hiszen költségekkel is járja minősítés megszerzése és mivel ilyesmire nem igazán akaródzik áldozni a cégeknek, ezért itt ki is esik az aspiránsok kétharmada. A cégeknek, vagyis helyből legális, tapasztalt, megfelelő szakmai háttérrel rendelkező vállalkozásnak kell állni a háttérben (ezen a ponton elvérzik a maradék aspiránsoknak legalább a fele). A maradékból lehet válogatni, mert ők gondolják komolyan.

 

A vitorlásoktatás szervezése

A másik gyakori hiba, hogy a vitorlástanfolyamot nem a gyakorlati oktatással szoros kapcsolatban tartják (pl. az elmélet Budapesten a gyakorlat a Balatonnál - nem röhögni!). Ez akár "praktikusan" is hangozhat, de valójában többet árt, mint használ. Ezekben az esetekben a tanulás menete sokkal nehézkesebb, hiszen nem tudják a tanulók az elméletet azonnal a gyakorlatba átültetni - szerintem ez az oktatóknak sajnos nem is célja -, úgy kényszerülnek tanulni, hogy csak a puszta memóriájukra hagyatkozhatnak, nem párosul gyakorlati cselekvés az elmélet mellé. Ez nem hallgató barát és főleg nem praktikus megoldás.

Gondoljanak bele, több könyvnyi anyagra kellene emlékezni, amikor eljön a gyakorlat ideje, persze ez senkinek sem megy, így még egyszer át kell venni szinte minden elméletet. Ennek azok még örülnek is, akik egyébként sem tanultak semmit, de ha jobban belegondolnak, akkor rájönnek, hogy a gyakorlat alatt ismét elméletet tanulnak - még egyszer fizetnek ugyanazért a szolgáltatásért, ráadásul kevesebb idejük marad a valódi gyakorlásra.

Válasszanak inkább olyan vitorlás-tanfolyamokat, ahol az elmélet és a gyakorlat oktatása ugyanott, párhuzamosan történik, mert így valóban olyan tudással rendelkeznek majd, hogy családjukat is biztonságosan el merik vinni egy hosszabb túrára, bátran bérelnek vitorlást. Egy ilyen oktatás általában egy hét, vagy két hosszú hétvége. A hallgatók érdekeit szem előtt tartó szakértők azt mondják, hogy az egy hetes kurzus előnyösebb, mert ebben az esetben még az a pár nap sem zökkenti ki a kadétot, ami két hétvége között eltelik. Ennyit mindenki, aki szeretne valóban jól vitorlázni és szeretné élvezni a vitorlázást, rá tud szánni a tanfolyamra.

 

Vitorláshajó bérlés, vitorláskölcsönzés alkalmával bérlőként mire érdemes még figyelni?

Családdal történő vitorlázás a Balatonon

Természetesen a vitorlázás családi időtöltés, vitorlásbérlés alkalmával a vitorláshajó kiválasztásánál figyelembe kell venni a család által támasztott követelményeket is. A néhány éves csemeték eljátszadoznak a vitorlás hajón, a nagyobbacska gyerekek viszont a tapasztalatok szerint elunják magukat néhány óra után, így érdemes a balatoni vitorlázás élményét sűrűbben megszakítani kikötésekkel, fürdőzéssel. A balatoni kikötők gyűjtőoldalát a www balatonikikotok pont hu oldalon találhatják meg. Fürdőzéskor ügyeljenek a biztonságra, figyeljék a viharjelzést is! A vitorláshajó kötelező tartozéka a befogadóképességnek megfelelő számú mentőmellény is, azonban a családi vitorlázás alkalmával jelezni kell, hogy gyermekek is a fedélzetre lépnek, mert nekik kisebb méretű mentőmellényt kell kérni; ez nem mindig van alapban a vitorlás hajón. A kisgyerekek általában jól bírják a hullámzást (még élvezik is), de figyeljünk oda, nem lesznek-e "tengeri" betegek a vitorláson? Tudnunk kell azt is, hogy a kisgyermekek előszeretettel rajzolgatnak, ha ezt a vitorlás hajó deckjére teszik a takarítás költsége bizony minket terhel.

Hogy kapjuk vissza a teljes kauciót?

Avagy, hogyan kerüljük el a károkozást a vitorlás hajón? A vitorlázás veszélyes üzem, sajnos keletkezhetnek károk a vitorlás hajón, és bizony-bizony vitorlásbérlés esetén többnyire ezért nem a tulajdonos - az üzemeltető cég -, hanem a bérlő a felelős. Ezeknek az esetlegesen okozott károknak a fedezetére szolgál a kaució. Van ahol a bérelt vitorláshajó biztosításának az önrésze a díj, átlagosan egy túravitorlásnál a kaució kb. 100000.- forintnak megfelelő összeg lehet. Azért bérlőként azt tartsuk szem előtt, hogy a biztosítás olyan károkra nem igazán terjed ki, amik általában tényleg előfordulnak, illetve a bérlő hibájából következnek be... a biztosítás a "klasszikus" káreseményekre vonatkozik: villámcsapás, árvíz :))), stb. (az alant tárgyalt esetek tehát zsebből fizetendők).

Az egyik leggyakoribb kár a vitorla szakadás: ezt szélbeállással, lobogtatott, zászlózó vitorlázattal lehet előidézni; ennek elkerülését a vitorlás oktatás keretében megtanítják a kadétoknak - ügyeljenek rá, mert a vitorla drága dolog! 

A másik gyakori káresemény a vitorlás kikötése közbeni ütközések, koccanások által keletkezett sérülések csoportja. Gyakran sérül az orr, vagy a kormánylapát; ha nem sietünk, kapkodunk, vagy ha kikötéskor segítséget kérünk a vitorlástársaktól úgy nagyrészt elkerülhetjük ezeket. Zsúfolt helyen, ha kikötéskor buffert akasztunk a farhoz, vagy az orrhoz, akkor kisebb valószínűséggel tudunk nagy kárt okozni más hajóban. Továbbá, ha nem vagyunk elég óvatosak, simán sikerül feltekerni valamelyik vitorlás kötelet a hajócsavarra, hát az sem egy népünnepély.

Családunk specialitása az előző kikötőben felejtett Hajólevél, és ugye viszonylag gyakran, nem csak vitorláskölcsönzés kapcsán fordulhat elő az, hogy elveszítjük a horgonyt; még a profik is elhagyják néha...

Sokkal mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk, ha a bérelt vitorláshajó tartályába rossz üzemanyagot tankolunk. A leürítés, tisztítás és a szükséges szerelés kényszerleállást, sok munkaórás - akár több napos - javítást is igényelhet, ennek költsége pedig borsos lehet. Még kritikusabb a helyzet, ha nem vesszük azonnal észre a tévedést, és úgy elindítjuk a motort, akkor súlyosan károsodhat maga a motor is! Tankolás előtt bizonyosodjanak meg arról, hogy benzines vagy gázolajjal működő-e a motor, ami a bérelt vitorlás hajóban van...

A vitorlás átvétele - Mi van a hajóban?

A vitorlás hajó átvételekor járjanak el úgy, mintha a sajátjukat vennék vissza. Persze, könnyű ezt mondani, főleg, ha az első vitorlás bérlés alkalmával kéne ezt megtenni, de íme egy-két jó tanács: kérjék el a leltárjegyzéket [ilyen valószínű lesz, mert ezt illik aláírni] és tételesen menjenek rajta végig. Ha valamiért nem lenne, nézzék át a hajó bérleti szerződést, hátha abban van felsorolás - ha valami hiányzik kérjék el, vagy jegyzőkönyvezzék. Amennyiben egyik lista sincs, akkor azt kell megnézni, nincs-e valami kitétel a szerződésben, hogy a "vitorlás hajót hiánytalan felszereléssel, sérülésmentes állapotban átvettem", mert akkor azt úgy nem szabad aláírni. Egyik ismerősünk - bár félti az esőerdőket - de mindig hozott magával egy "Nyilatkozatot", miszerint bérbeadó nem tudta rendelkezésre bocsátani a tartozékok listáját és lemond a visszavételi leltárról. Rögtön lett lista; néha kézzel írt ad-hoc jellegű, de megvolt, mire kell vigyázni. A XXI-ik században minden mobiltelefonon van kamera: vegyük fel az átadás-átvételt [is] videóra, ha úgy gondoljuk, ezzel segítünk magunknak. A mobilhoz viszont vigyünk vízhatlan, lebegő tokot - a halak egyébként is utálnak telefonálni.

Nem biztos, hogy mindenki mindenről tudja, mire jó a hajón, vagy, hogy miként működik: kérdezzük meg bátran! A mai vitorlások már olyan felszereltségűek, hogy még a tulaj se mindig tudja mi, mire jó a hajón :), hát akkor honnan tudnánk mi, akik csak pár napot töltünk együtt. A fentiek alapján a hajóátvétel nem 5 perc, ezt tervezzék be!

Néhány jellemző hiányzó tétel a vitorlás leltárból [a potenciális hiány sorrendjében :)]:

Puffer

Kikötőkötél

Hajólevél (ezt a kikötőkben szoktuk felejteni, mivel le kell adnunk)

Térkép, Pilot könyv az fogyóeszköz :)

Csákja

Ködkürt levegő

Horgonyok (általában kettő, kötéllel/lánccal, megfelelő súlyban)

Mentőmellények (ugye kisgyerekeknek külön méretben)

Étkezőkészlet, poharak, tányérok

(Nagy)vitorla takaró zippzár (ha olyan)

Vitorlák; sértetlenül - hát nem szokás / nem praktikus kicsomagolni az összeset... [ezért, ha baki van, megint jó a mobiltelefon kamera]

Kormánylapát (ha ellenőrizhető)

Akkumulátorok

Világítás ellenőrzése - hadenem akkor a vizirendőröknek fizethetünk.

 

No persze, mi bérlők is elő tudunk adni egyet s mást, ugye arról itt volt szó: károk a hajón.

A balatoni vitorlázás gyakorlata alkalmi bérlőknek: távolságok, haladás, tervezés 

A balatoni vitorlázás irodalma szerteágazó és megfelelő mélységű, így inkább csak néhány praktikus szempontot ajánlanánk szíves figyelmükbe. Néhány nevezetes balatoni vitorlázási célpont, kikötő egymástól mért hozzávetőleges távolsága légvonalban (vagyis a gyakorlatban ennek többszörösével kalkuláljanak):

Forrás:www.balatonihajozas.hu - BAHART Zrt.

Vitorlás üzemanyag vételezési lehetőségek:

Kikötőben tankolni csak nagyon kevés helyen lehet, de általában a bérbeadók tankolnak - hagyjuk meg nekik ezt az élményt. Ugye motorozni csak a kikötő 300m körzetében szabadna és a kompnál, meg vészhelyzetben...de néha azért hogy-hogynem mégis kell üzemanyag.

Badacsony (Badacsonytomaj) kikötőjénél közvetlenül ott van a benzinkút, de 5-6-700 méter sétával tudunk üzemanyaghoz jutni Révfülöp, Siófok, és esetleg Balatonfüred egyes kikötőiből. Alkalom adtán a kikötőmestert is meg lehet kérdezni, hátha van neki üzemanyaga?

Bérlőként egyébként javasolt kerülni a tankolást, de ha mindenképp muszály, akkor:

ÁLLÓ MOTOR,

LEVETT GYÚJTÁS,

MINDIG IGAZI BENZINES KANNÁT HASZNÁLJANAK,

KIKÖTŐBEN / KIKÖTVE, TANKOLJANAK, ne a hullámokon bukdácsolva, mert akkor jut mindenhova a hajón és persze

NEHOGY DOHÁNYOZZON VALAKI A VITORLÁS HAJÓN TANKOLÁSKOR!!!

VIGYÁZZANAK, mert a nyári melegben gyorsabban párolog a benzin, a benzingőz hamar belobban, de belélegzése is igen veszélyes - ezért kell a szabvány benzines kanna. A FORRÓ KÜLMOTORRA locsogtatott benzin is nagyon veszélyes - ne gondolják, hogy majd Önöknek sikerül beletalálni!! Hagyják kihűlni! Sajnos lehet hallani minden évben balesetekről, tankolás közben kigyulladt hajókról és életüket vesztő kapitányokról...a vitorlás hajó "úgy ég, mint a csillagszóró": 6-8 perc alatt vízvonalig ég - ez nem vicc. Ráadásul a kikötők tűzvédelmi helyzete sem éppen jó, szerintem egyik kikötő sem felel meg a tűzvédelmi előírásoknak. Tűzcsapot pl., láttak már? NAGYON VIGYÁZZANAK: HA LEHET, KERÜLJÉK EL A TANKOLÁST; KÉRJÉK A BÉRBEADÓ SEGÍTSÉGÉT! A gázolajat pedig javaslom, hogy mindig a bérbeadó oldja meg. Borzalmas büdös, ha félrefolyik, vége az élménydús vitorlázásnak...

Látnivalók vitorlással

Egyre több vitorlás bérléssel, vitorláztatással foglalkozó cég kínálatában már fellelhető az élményvitorlázás különleges úticélokkal, a tematikus vitorlástúrák szervezése is. Érdemes átnézni a javasolt útvonalakat, elemezni az ötleteket, miket tartanak a lokálpatrióták érdemleges látnivalónak. Szerencsére az internet korában nem kell látatlanban elvitorlázni valahova, amiről nem biztos, hogy tetszik majd; érdemesebb előre tervezni, eldönteni, hogy mikor, mit szeretnénk megnézni. Csodálatos hely a Balaton, főleg vitorlással.

A vitorlás bérlés helyszíne:

Kikötők: "Ti tudtok aludni?

Hangzott el a kérdés hajnalban a "k+1 csillagos" kikötőben a szomszéd hajóról... Másnap otthagytak mindent: egy szemernyit sem tudtak pihenni, így inkább hazamentek. Önök legyenek előrelátók!

A hajóbérlés alkalmával a többség valószínűsíthetően kikapcsolódási, aktív pihenési szándékkal érkezik a vízpartra. Ezt még az egyszerű szoftverrel szerelt charter cégvezetők is könnyen beláthatnák. Az emberi szervezet viszonylag rosszul tűri a kialvatlanságot, ezért még egy jó tanács: érdemes elkerülni a forgalmas kikötőket. Több cég vitorlás hajóit is lehet pl. Siófokon vagy éppen Balatonfüreden bérelni, ez utóbbi helyen nyáron, főszezonban ill. hétvégéken a központi kikötőkben az éjszakai nyugalom szinte kizárt. A füredi móló és környékének (Silver, BYC) híresen nagy nyüzsgő éjszakai élete a hangoskodó turistákkal például gyakorlatilag lehetetlenné teszi az éjszakai pihenést. A borhetek idején például akkora a tömeg, hogy sétálni se lehet, csak sodródni. Friss tapasztalat: embert próbáló ezen a környéken nyugalomra lelni, ha nem vagyunk elég óvatosak és előrelátóak a kikötő helyszínének megválasztásával. Ha az embernek vannak jó kapcsolatai, be lehet kéretszkedni egy távolabbi kikötőbe persze extra pénzért. Vitorlástársak mesélték: egyik este részegek másztak fel a hajójukra a "zárt" - központi fekvésű - kikötőben... Nappal meg persze fáradt az ember; ésszel válasszunk bázis kikötőt: nézzük meg, hogy hol van a kikötő, ahol a bérelhető hajók vannak! Megfelel-e ez nekünk? Kibírjuk-e alvás nélkül a hétvégét? Vagy van-e szállásunk éjszakára máshol, ahol tudunk aludni? 

Képzeljük el azt a vitorlás tanfolyamot, oktatást, ahol a kadétok - ráadásul akár még extra pénzért - "aludhatnak" akár a hajón is... Milyen friss, kipihent, tudásra szomjazó lehet a csapat hangulata a második naptól, ha ilyen helyen áll a hajó...és higgyék el LÉTEZIK ilyen példa még 2011-ben is!

A vendéghelyek és a kikötők védettsége

Hát igen. A legnagyobb balatoni kikötő hálózat molói, kikötőhelyei sajnos nem optimálisak a vendéghajók számára; más választás azonban nem nagyon van, ha a bérlő nem ismeri a helyszínt, vagy nincsenek ismerősei a célállomáson. Érdemes előre tájékozódni, hogy a célállomás kikötőjében pl. a pillanatnyilag adott időjárási körülmények között egyáltalán ki lehet-e kötni a vendéghelyre!? Persze egyes frekventáltabb matricás kikötőkben a vendéghely(ek) már foglalt(ak), be sem lehet állni: sok a matrica - és szezonban, úgy tűnik, kevés a hely. A vitorlást kiadó cégek nagy része már le is szokott a matrica vásárlásról és a bérlőknek való ajánlgatásáról, mert a bérlő átverésének számít olyan szolgáltatást fizettetni és adni a hajóhoz, amit az gyakorlatilag nem tud kihasználni vagy igénybe venni. Meg, gondolom, minek szponzoráljon egy olyan balatoni mammutcéget, amely nem fejleszti elég gyorsan a szolgáltatásait. Majd, ha lesz hely, lesz matrica is. Előbb a szolgáltatás, aztán a bevétel - hozzá kellene szokni ehhez is...

 
Balatoni vitorlazas